”Hvem har ansvaret, hvis jeg som kunde kommer til at ødelægge en vare i en butik?”

 

Af ren høflighed tilbyder du måske at betale for den vare, som du er kommet til at ødelægge i butikken.  Som kunde, er du ikke forpligtet til at betale for en vare, som du er kommet til at ødelægge. Det er nemlig i butikkens interesse, at varerne er udstillet og derfor også dem, som må bære risikoen og ansvaret.

Nogle butikker prøver at fraskrive sig sit ansvar ved at hænge et skilt op i butikken, men den går ikke. Butikken kan ikke fraskrive sig sit ansvar.

Det er dog ikke ensbetydende med, at du kan gå og ødelægge en butiks vare uden at komme til at blive ansvarlig. Opfører du dig helt uacceptabelt, fx ved at kaste rundt med varerne, så er du ansvarlig og må selv punge ud.


”Hvem har ansvaret, hvis min ven ødelægger fx mit kamera hjemme hos mig, til en fest?”

De fleste af os har stået i den situation, at en kær genstand bliver ødelagt under en festlig begivenhed. Humøret er højt og armbevægelserne store. Sker der skade på en ting under almindeligt privat samvær, kaldes det for en gæstebudsskade.

Det vil være afgørende at se på, hvordan skaden er sket. Udgangspunktet i dansk ret er, at en person bliver erstatningsansvarlig, hvis han har handlet culpøst, dvs. uagtsomt. Når det kommer til gæstebudsskader, fraviger man udgangspunktet, så der skal mere til, før en person er erstatningsansvarlig. Som vært må man altså acceptere, at der er en vis risiko for at en skade sker, når gæsterne er på besøg. Rent juridisk er der derfor ikke noget at gøre, hvis din ven ødelægger fx dit kamera under en fest. Måske dækker din forsikring, men vær opmærksom på, at de fleste skal betale en selvrisiko.