"Kan en butik fjerne reklamationsretten på tilbudsvarer?"

Nej, reglen er ufravigelig. Det vil sige, at en butik aldrig kan fjerne reklamationsretten på en vare. En butik kan heller ikke forkorte reklamationsretten, som i følge loven er 2 år. En butik kan derimod godt forlænge den, hvilket kommer dig, som forbruger, til gode. Reklamationsretten gælder på alle varer, også varer, som er købt på lagerudsalg, udstillingsmodeller, tilbudsvarer, osv. 

 Nogle butikker forsøger at fraskrive sig reklamationsretten, hvis varen fx har mange små sten eller knapper på sig. En butik kan aldrig fraskrive sig reklamationsretten på en del af varen. Falder knapper eller små sten af din vare, gælder din ret til at reklamere derfor stadigvæk.  


"Hvad kan jeg gøre, hvis butikken har sat en forkert pris på min vare?"  

Hvis du i en butik ser en vare til en bestemt pris, har du ret til at få varen til den pris. Du kan kræve at få varen til den pris, som varen er sat til. Du skal selvfølgelig være i god tro om prisen. Det betyder, at hvis du ved eller burde vide, at prisen er en fejl, så kan butikken nægte dig at sælge varen. Det må komme an på en konkret vurdering, hvor man vil fx vil se på skiltningen i forretningen, prisens størrelse mv.  


"Hvornår har man ret til at reklamere over sin vare?"    

Du har købt en vare, men den er ikke som den skal være. Kan du gøre noget?

Du har ret til at reklamere over din vare, hvis:

  • Sælgeren har givet dig forkerte oplysninger om varen, som har haft betydning for, at du har købt netop den vare. Det kunne fx være, hvis butikken har solgt varen, som en udsalgsvare, som i virkeligheden aldrig har kostet mere end det, som butikken koster "udsalgsprisen". 

  • Et tidligere salgsled, fx en importør eller producent, har givet forkerte oplysninger om din vare på emballagen eller i annoncer. Husk, at selvom det er det tidligere salgsled, som har givet forkerte oplysninger om varen, så er det forsat der, hvor du har købt varen, at du skal reklamere. En butik kan aldrig henvise dig til producenten eller importøren. 

  • Sælgeren undlader at give dig betydningsfulde oplysninger, som er afgørende for, om du vil købe varen eller ej. Det samme gælder, hvis sælgeren burde have kendt til disse oplysninger. Sælgeren skal desuden give dig alle oplysninger som du har brug for i forhold til montering, vedligeholdelse, anvendelse og opbevaring. 

  • Den vare du har købt er i en anden eller dårligere stand end den skulle være i følge aftalen. Varens mængde, kvalitet og andre egenskaber skal være, som I har aftalt. 

 


"Hvornår gælder reklamationsretten?"

For at du kan reklamere over en vare, skal manglen ved varen, have været til stede på det tidspunkt, hvor du købte varen. Det kan selvsagt være svært at vurdere i nogle situationer, og det vil derfor tit komme an på en konkret vurdering. Det kunne fx være tilfældet, hvor den bluse du har købt, er lavet af et materiale af dårlig kvalitet. Her vil manglen måske først udløse sig efter en vask eller efter du har gået med blusen et par gange. Der vil forsat være tale om en mangel, som du har krav på at reklamere over. Som forbruger har man altid ret til at have en forventning om, at varen lever op til det, man almindeligvis ville forvente af netop den type vare. 


Husk, reklamationsretten skal udføres uden udgifter og for meget besvær for dig.